Druhý den bylo ráno hezky, proto jsme po snídani rychle (jak jen to naše velmi pomalé povahy dovolily:)) utíkali na metro, které si Jirka musel samozřejmě dostatečně užít coby člověk dopravy znalý. :)) Myslím, že Londýnské metro je prostě fenoménem. :D
Londýnské metro... tady vypadá docela nevinně :)) (foto: Jirka) |
Dojeli jsme na stanici Tower Hill, kde jsme se samozřejmě museli podívat na slavný Tower of London a okolí, dokud ještě bylo osvětlováno silným sluncem. :)
Tower of London je vskutku starobylý hrad, jehož historie sahá pomalu až do doby římské. V 11. století nařídil Vilém I. Dobyvatel postavit White Tower, což je nejstarší část hradu a dala celému komplexu i jméno. Jedná se o čtvercovou věž ze které v každém rohu vyrůstá jedna úzká věž... čtyři jsou válcového tvaru a jedna je kvádrová. Zajímavé. :) Tvrz sloužila během své dlouhé historie jako pevnost, pokladnice, zbrojnice, palác, popraviště, mincovna, observatoř, vězení ... Jojo, vskutku bohatá historie. :)
My jsem na návštěvu Toweru neměli čas, já jsem tu byla už s Monikou a strávily jsme tu celý den, takže ani nemělo moc smysl, abychom sem s Jirkou šli jenom na chvíli, když vstupné stojí dost peněz. :) Na následující fotce je pohled na vstupní bránu do hradu.
Velmi mne překvapil pohled na Temži - v tuto hodinu jsem tu zřejmě nikdy nebyla, jinak bych si toho musela všimnout už dřív. :) Prostě tu byl regulérní odliv! :) Hladina byla výrazně nízko, dřív by mne nenapadlo, že ten pokles je tak rapidní. Hladina stoupá a klesá až o šest metrů! :)
Tower Bridge díky tomu dneska vypadal mohutnější a zářil do dálky (všemi svými barvami;)). Nad stavbou mostu se začalo uvažovat ke konci 19. století, kdy se ve východní části Londýna začalo rozmáhat průmyslová výroba. Zároveň ale nemohl být postaven klasický most, protože by se tak nedostaly lodě do hlavního londýnského přístavu. Na architektonický návrh byla vyhlášená veřejná soutěž, z 50 zaslaných návrhů byl nakonec vybrán vítězný - od Horace Jonese. Stavba začala v roce 1886 a trvala po osm let, slavnostní otevření mostu bylo tedy v roce 1894. Na horní části mostu byly vybudovány dvě lávky - které sloužily k pohybu pěších, když byla zvednuta hlavní část mostu při proplouvání lodí. Ty byly uzavřeny už v roce 1910, protože se staly rájem prostitutek a kapsářů. :) Dneska je lze navštívit - jsou součástí prohlídky mostu.
Kousek od mostu jsou St. Katharine Docks, ty jsem si pro sebe objevila... Zajímavé místo. Výstavba probíhala od května roku 1827, svůj název dostaly podle nemocnice sv. Kateřiny, která tu stála od 12. století. Hladina nádrže je asi 4 m nad hladinou Temže za přílivu. Okolo byly postaveny sklady, přesto ale doky nebyly dost velké, aby mohly obsluhovat veliké lodě. Za II. světové války byly doky velmi poškozeny německými bombardéry, z této rány se už nevzpamatovaly a v roce 1968 byly mezi prvními zavřeny. Většina okolních skladů byla zbourána a dnes jsou doky využívány k rekreačním účelům, jsou zde kanceláře, byty, obchody a restaurace.
Nejvýraznější ze staveb je tu The Dickens Inn - původní pivovar z 18. století je dnes hojně navštěvovaným pubem.
Místo je tu i pro moderní umění - myslím tím hlavně smaltované desky, které lemují Cloister´s Walk. Jsou to panely vytvořené v letech 1997 - 1998 a jejich autorem je Dale Devereux Barker.
Místo je tu i pro moderní umění - myslím tím hlavně smaltované desky, které lemují Cloister´s Walk. Jsou to panely vytvořené v letech 1997 - 1998 a jejich autorem je Dale Devereux Barker.
Od doků jsme se vrátili k Tower Bridge a přešli jsme po něm na druhou stranu, kde je nábřeží lemováno převážně novými architektonicky neotřelými budovami. Jednou z takových budov je i London City Hall (Londýnská radnice). Stavba byla navržena Normanem Fosterem a byla otevřena v červenci 2002. Uvnitř budovy je točité schodiště, které vede až na vrchol budovy, které má délku neuvěřitelných 500 m. Na vršku desetipatrové budovy je otevřená vyhlídková terasa, která je volně přístupná veřejnosti... Uáá, to jsme nevěděli, škoda škoda. :)
Během dne postupně přibývaly mraky, tak jsme se brzy ze slunečného počasí dostali na podmračeno s hrozbou deště. :) Dál jsme pokračovali po nábřeží až ke křižníku Belfast - obrovské lodi, která trvale kotví přímo na Temži. HMS (Her Majesty Ship) Belfast je křižník, který byl na moře spuštěn v březnu 1938, od srpna 1939 byl součástí britského námořnictva (Royal Navy). Po úspěšné akci proti německé lodi, byl křižník už v listopadu téhož roku poškozen a na skoro tři roky z bojů vyřazen. Poslední jeho akce proběhla v roce 1963 (klasifikován jako přístavní loď) a v roce 1971 byl vyřazen z britského námořnictva úplně. Už téhož roku byl křižník dopraven do Londýna a zpřístupněn veřejnosti - od roku 1978 pak patří pod správu Imperial War Museum. Křižník tak už mnoho let slouží jako netradiční muzeum... My jsme ho nenavštívili, tak snad při nějaké další návštěvě Londýna. ;) ... Snad...
Tato část Londýna je tak trochu podivná... Spíše moderní budovy... Plno betonu, skla, železa. Nicméně to k Londýnu asi prostě patří a nemůžu očekávat, že všude budou krásné staré stavby. :) Teda minimálně ty, co přežily požár z roku 1666. Velmi zajímavým prostorem je Hay´s Galleria - jedná se o prostor, který je zastřešen prosklenou střechou, ale přitom je otevřen směrem k Temži. Původně to byly také doky... a dnes jsou tu kavárny, obchody a taky divná "vikingská" loď s veslujícími námořníky. :) Taková kravinka, vhodnější slova pro její popis ale najít neumím. :)
Po London Bridge jsme přešli na druhou stranu řeky, abychom se podívali na The Monument. The Monument je nejvyšší samostatně stojící sloup na světě byl postaven na památku Velkého požáru Londýna mezi lety 1671 - 1677. Za autora je považován Christopher Wren, ale sloup byl pravděpodobně navržen Robertem Hookem. Sloup je vysoký 61,5 m a stojí přesně stejnou vzdálenost od místa, kde velký požár vznikl (pekařství na Pudding Lane). Nahoru jsme už bohužel nešli - obloha vypadala, že se každou chvíli roztrhne a vydá nám svoje poklady, co ukrývá. :)
To už jsme ale byli kousek od architektonického skvostu Londýna - ano, u St. Paul´s Cathedral. I tady jsme se podívali jenom zvenčí, prošli jsme se okolním malinkým parčíkem a pokračovali jsme dál...
Po London Bridge jsme přešli na druhou stranu řeky, abychom se podívali na The Monument. The Monument je nejvyšší samostatně stojící sloup na světě byl postaven na památku Velkého požáru Londýna mezi lety 1671 - 1677. Za autora je považován Christopher Wren, ale sloup byl pravděpodobně navržen Robertem Hookem. Sloup je vysoký 61,5 m a stojí přesně stejnou vzdálenost od místa, kde velký požár vznikl (pekařství na Pudding Lane). Nahoru jsme už bohužel nešli - obloha vypadala, že se každou chvíli roztrhne a vydá nám svoje poklady, co ukrývá. :)
To už jsme ale byli kousek od architektonického skvostu Londýna - ano, u St. Paul´s Cathedral. I tady jsme se podívali jenom zvenčí, prošli jsme se okolním malinkým parčíkem a pokračovali jsme dál...
St. Paul´s Cathedral je největší dóm v Londýně, který se pyšní druhou největší kupolí na světě. Na tomto místě je současná stavba již pátým svatostánkem. První katedrála byla ze dřeva a shořela už v 7. století, později byl na novou stavbu použit kámen. Po požáru v roce 1087 bylo započato se stavbou, která první nesla jméno sv. Pavla. Stavba trvala asi 200 let a nedokončená byla opět poškozena požárem. Po Velkém požáru Londýna v roce 1666 byla katedrála stržena a posléze postavena nová. Na základě návrhu Christophera Wrena byla v letech 1675 - 1711. A tato stavba stojí dodnes (odehrála se tu svatba prince Charlese s Dianou nebo pohřeb Queen Mum).
... a pak někdy nám skutečně obloha vydala svoje poklady. :) Hledali jsme zrovna polohu jednoho známého kostela, úplně jsem na něj zapomněla, ale když už jsme byli tady, byla by škoda se do něj nepodívat. :) Je zmiňován v jedné celosvětově velmi známé knize, potažmo filmu. :) Našli jsme ho zrovna včas, abychom se schovali před deštěm. Jedná se o Temple Church - zmiňovaný v knize Dana Browna, Šifra mistra Leonarda.
Temple Church je nejstarší gotická stavba v Londýně, kostel byl vysvěcen už v roce 1125. Kostel je známý svým neobvyklým tvarem - a rozdíl od většiny středověkých kostelů je Temple kruhového půdorysu, což má odkazovat na Svatý hrob v Jeruzalémě. Stavba se skládá ze dvou částí - ke starší části se řadí i kruhové tvary, mladší jsou už obdélníkového půdorysu.
V interiéru kostela můžeme najít krásně klenuté stropy, novodobě rekonstruovaná vitrážová okna, ale především oněch deset kamenných náhrobků templářských rytířů... Kniha a film ale velmi zvýšily popularitu tohoto místa, tak je tu stále plno - natož když venku prší a lidé se sem ještě přijdou schovat... :) Za takovýchto okolností je mi zatěžko přiznat, že tohle místo v sobě prostě má jisté tajemno... ;)
V interiéru kostela můžeme najít krásně klenuté stropy, novodobě rekonstruovaná vitrážová okna, ale především oněch deset kamenných náhrobků templářských rytířů... Kniha a film ale velmi zvýšily popularitu tohoto místa, tak je tu stále plno - natož když venku prší a lidé se sem ještě přijdou schovat... :) Za takovýchto okolností je mi zatěžko přiznat, že tohle místo v sobě prostě má jisté tajemno... ;)
Návštěva kostela nás od deště ochránila také, když jsme kostel opouštěli, už nepršelo. :) Širší okolí chrámu je také nazýváno Temple - sídlí zde stovky právníků... Tak už je mi to jasno - ať se člověk podíval do jakéhokoliv okna, seděli tam pracující lidé a mezi budovami se pohybovali lidé s veledůležitými papíry v rukách. Tam jsem nechápala, co je to za prostor... Ale jako pracovní místo bych to brala. :) Okolí je totiž protkáno zelení, fontánkami a je tu moc hezky.
Jak je vidět, těžké mraky se nad Londýnem vznášely dál. :) ... Prošli jsme se přes Millenium Bridge (skoro jsem začala vyhlížet smrtijedy, jestli nám taky most nezničí pod nohama, jako to bylo v šestém dílu Harryho Pottera... koukám, že dneska mám čistě jenom filmové asociace :)). Je to první most, který spojil oba břehy Temže od dostavby Tower Bridge. Stavba začala v roce 1998, most byl otevřen o dva roky později. Délka je 325 m a celá konstrukce je koncipována na průchod až 5 000 lidí v jeden okamžik. Přesto se po jeho otevření vyskytly problémy - most se nepříjemně kmital, proto tu musely být instalovány hydraulické tlumiče a teď už se tu dá chodit moc pěkně. :)
Tate Modern jsme prostě nemohli vynechat... Chtěla jsem, aby Jirka viděl ten fantastický prostor galerie. Je to neuvěřitelný, že ta stavba dříve byla elektrárnou. Nakoukli jsme i do výstavních prostor. Původní elektrárnu projektoval sir Giles Gilbert Scott, stavba probíhala ve dvou etapách, v letech 1947 a 1963. Vyřazena z provozu byla v roce 1981, otevřena jako galerie byla v roce 2000 a od té doby si stihla získat mnoho příznivců. V současné době jsou v blízkosti budovy stavěny další výstavní prostory. Moderní umění je asi hodně populární. :)
Ona obří místnost v Tate je původní a nacházel se zde elektrický generátor původní elektrárny. Vysoká je jako sedm běžných podlaží domu a má plochu 3 400 m2. V tomto prostoru jsou pořádány zvláštní výstavy velmi rozměrných instalací. My jsme tu zastihli kontejner plný tmy. :)
Ona obří místnost v Tate je původní a nacházel se zde elektrický generátor původní elektrárny. Vysoká je jako sedm běžných podlaží domu a má plochu 3 400 m2. V tomto prostoru jsou pořádány zvláštní výstavy velmi rozměrných instalací. My jsme tu zastihli kontejner plný tmy. :)
Z druhého patra Tate je hezký pohled na Millenium Bridge a St. Paul´s Cathedral. I přesto, že některé obrazy a expozice umístěné v galerii jsou nad moje chápání, je Tate Modern velmi živým místem... :)
Mezi tím venku začalo výrazně lejt, tak jsme pěkně zmokli... Původně jsme se chtěli jít pěšky zpátky, ale to nešlo realizovat, protože jsme byli oba velmi promočení. :) Vyloženě miluju naschvály typu - chci stanici metra, ale ta nejbližší je zavřená nebo když vystoupím z metra, krásně svítí sluníčko. :) No jo, tak už to prostě chodí. :D
Další informace:
- Památek v Londýně je mnoho, takže sem nebudu dávat konkrétní odkazy... Na wikipedii jsou popsány téměř všechny výše zmíněné památky a místa jak v české, tak v obsáhlejší anglické verzi. :)
Další informace:
- Památek v Londýně je mnoho, takže sem nebudu dávat konkrétní odkazy... Na wikipedii jsou popsány téměř všechny výše zmíněné památky a místa jak v české, tak v obsáhlejší anglické verzi. :)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Díky za komentář, thank you for your comment! :)