úterý 21. září 2010

Pálava IV. - Zámek Lednice a okolí

Další den jsme se rozhodli navštívit jednu z nejvýznamnějších památek jižní Moravy a to zámek Lednice a přilehlé části zámeckého parku. Vyjeli jsme snad docela brzy, chvíli jsme hledali parkoviště, kde zaparkujeme... Pro jistotu jsme zaplatili vyšší parkovné, aby nám na prohlídku okolí zbylo dost času. A pak už jsme se pomořili do krás historie. :)

Zámek Lednice (foto: Jirka)

Škoda jenom, že jsme zámek zastihli zrovna, když prodělával úpravu zevnějšku a tak kolem jedné části bylo nevzhledné lešení ... asi na to letos máme smůlu, když si tak vzpomínám na Anglii. ;) Fasáda je opravována už asi delší dobu, protože když tu byla před rokem máma, mluvila také o tom, že kolem zámku bylo lešení. :) Tak snad už bude brzy hotovo. Na zámku a okolí se dá s přehledem strávit celý den a možná nejeden. Proto jsme neváhali a hned jsme se vydali na prohlídku - z více okruhů jsme si vybrali první okruh, kde jsme navštívili reprezentační sály.

Lednické panství získali Lichtenštějnové v roce 1249 a patřilo jim skoro 700 let. Původní zámek byl postaven v 16. století v renesančním slohu. Renesanční kabátek ale dlouho zámku nevydržel, protože už v 17. století byl barokně upraven podle architektů Dominica Martinelliho a Jana Bernarda Fischera z Erlachu. Dnešní podoba zámku je z poloviny 19. století, kdy byl zámek upraven podle anglické tudorovské novogotiky.

Reprezentační sály své pojmenování nosí právem... Už ve vstupní hale jsem ztratila dech při pohledu na dřevěné schodiště a lustr, který osvětluje tři patra zároveň. Byla to prostě nádhera! :) Ale to jsem nevěděla, co nás ještě čeká v dalších místnostech. Během prohlídky jsme viděli mnoho dalších řezbářských skvostů - ať už vyřezávané kazetové stropy. Úchvatné je samonosné točité schodiště, které bylo vyrobeno z jednoho stromu. Neuvěřitelná krása! :)

Nově opravená část zámku... (foto: Jirka)

Po prohlídce přízemí zámku jsme byli vypuštěni východem směrem do parku a naskytl se nám výhled na rybníky a v dálce jsme viděli bělostný slavný minaret. :) Nicméně ten si na naši návštěvu teda musel počkat, protože my jsme si museli rozhodně dát langoše v místním občerstvení. :)

Pohled k minaretu (foto: Jirka)

Pak jsem ještě navštívili Palmový skleník. Skleník byl postaven v letech 1843 - 1845 anglickým architektem. V Anglii byla vynalezena litinová konstrukce, která nese skleněné desky... Jo, tak to už je mi jasná podobnost  se skleníkem Palm House v londýnské botanické zahradě Kew. ;) Skleník má rozměry 92 × 13 × 10 m. Roste v něm kolem 250 druhů tropických a subtropických rostlin... Po návštěvě Kew Gardens se takový skleník zdá trochu směšný. .) Ale za návštěvu stojí, vždyť otevřen je celoročně snad jen s výjimkou ledna. :)

Květ ibišku (foto: Jirka)

Exotický květ (foto: Lenka)

Palmový list (foto: Lenka)

List kapradiny (foto: Lenka)

Po prohlídce skleníku nám přece jenom venku byla trochu zima, protože jsme se nechali rozmazlit vlhkým teplem uvnitř skleníku. :) Ale nejlepším znamením teplotního rozdílu je mlžení fotoaparátů a k tomu nedošlo, takže to asi nebyla taková tragédie. :)

Palmový skleník (foto: Jirka)

Posléze jsme se vydali prozkoumat zajímavosti zámeckého parku a kolem Zámeckého rybníku. Rybník je hnízdištěm volavek a kvakošů nočních (Nycticorax nycticorax). Kvakoši jsou v České republice vzácní, na jižní Moravě se nachází velmi málo hnízdišť. Na ostrůvcích Zámeckého rybníka hnízdí asi 250 párů těchto ptáků... Ale asi jsou to opravdu noční živočichové, protože jsme je neviděli. :) Škoda! :)

První den na jižní Moravě se mi moc líbily ocúny jesenní, protože jsem je nikdy předtím neviděla, ale tady rozhodně mezi vzácné rostliny nepatří, protože jich kvetlo všude spoustu.

Ocún jesenní (foto: Lenka)

V lednickém parku jsou krásné stromy... (foto: Jirka)

Minaret je nejstarší romantickou stavbou v Lednicko-valtickém areálu. Postaven byl v letech 1797 - 1804 v maurském slohu. Na fasádě je řada orientálních vzorů a často se zde objevuje i motiv půlměsíce. Pověst říká, že panovník Alois Josef I. z Lichtenštejna chtěl na panvství nechat vybudovat kostel. Avšak nepohodl se s poddanými na umístění kostela, a tak aby jim ukázal svou moc, chtěl nechat vybudovat mešitu i s minaretem. Kvůli pohyblivému podloží v nivě řeky Dyje byl nakonec realizován jen minaret. Ale i ten stojí na konstrukci z olšových pilot a dubových trámů, na kterých leží kamenné základová deska.

První patro minaretu je tvořeno osmi jednotlivými sály. Na podlahách jsou kamenné mozaiky a stropy jsou zdobeny maurskými freskami. V současné době jsou tyto prostory nepřístupny, ale uvažuje se o jejich rekonstrukci a zpřístupnění.

Minaret (foto: Jirka)

Na nejvyšší ze tří vyhlídkových ochozů vede 302 schodů. Teda, cestou zpátky jsme s Péťou nemohly jít najednou, protože jinak bychom měly pěknou motolici. ;) Celková výška minaretu je 60 m.

302 schodů vede na vyhlídkový ochoz :) (foto: Lenka)

Kluci by měli litovat svojí pohodlnosti, protože výhled z nejvyššího ochozu stál zato. :) I když zrovna okolní rybníky byly proti sluníčku, takže se nedaly vyfotit. Výhled byl na Pálavu, Bílé Karpaty a údajně je odsud vidět i věžička jednoho z vídeňských kostelů... Ale tak to jsem teda neviděla. :)

Výhled z minaretu (foto: Lenka)

Odpoledne se docela nachýlilo a jak přestalo být teplo, začali se "z nor" rojit otravní komáři. Chvílemi jsme si připadali jako plácací roboti, ale stejně to nepomohlo... Když člověk zasáhl jednoho, na jeho místo přišlo dalších dvacet. Brr, příště radši jedem na hory! :))

Zrcadlení na vodní ploše (foto: Jirka)

Dál od vody naštěstí nebyla invaze komárů tak výrazná, tak jsme si ještě mohli prohlédnout další zákoutí zámeckého parku. :)

Park u zámku Lednice (foto: Jirka)

A ještě jednou ta Lednice :)) (foto: Jirka)

Bylo ještě dost času, tak jsme si autem popojeli směrem k další romantické stavbě v Lednicko-valtickém areálu. Šlo o Janův hrad neboli Janohrad. Jedná se o romantickou napodobeninu zříceniny hradu... No, je to trochu kýč, to jo, ale tak proč se nepodívat, no. :) "Hrad" byl postaven v roce 1807. Objekt sloužil jako myslivna a lovecký zámeček. Na Janově hradě se často pořádaly hony a následné hostiny, kdy se k pečení masa využívalo osm ohnišť na nádvoří hradu. Architektem byl Joseph Hardmuth, který postavil i nedaleký minaret.

Umělá zřícenina - Janův hrad (foto: Jirka)

Janův hrad je ze tří stran obklopen tzv. Starou Dyjí - opuštěným ramenem řeky Dyje... No, tak si dokážete představit, jaký tohle je ráj pro komáry... Velice brzo nás odsud vyhnali. :) Zajímavějším hmyzákem se zdál být brouk, kterého jsme viděli lézt přes silnici, to byl skutečně fešák. :)

Brouk (foto: Lenka)

To jsme se totiž šli podívat na další stavbu v rámci Lednicko-valtického areálu, kterou byl Lovecký zámeček. Klasicistní budova byla postavena v letech 1805 až 1806, architektonický návrh má opět na svědomí Joseph Hardmuth. V prvním patře je lodžie s toskánskými sloupy a nějakým tím parožím. :)

Lovecký zámeček (foto: Lenka)

Ani tady jsme se nevyhnuli naším pronásledovatelům (otravným komárům), tak jsme nelenili a co nejrychleji jsme se vydali směrem k autu nebo by nás ty malé bestie úplně sežraly! :)) Však už byl tady čas... slunce se blížilo k západu s velkou rychlostí. :)

Zapadající slunce nad hladinou Staré Dyje (foto: Lenka)

Večer opět došlo na náš oblíbený burčák na dobrou noc. :) Tenhle nápoj nás prostě spolehlivě uspal a hezky se nám vždycky spalo až do rána. :)

Další informace:
- Lednicko-valtický areál s popisem jednotlivých staveb - www.lednicko-valticky-areal.cz, wikipedie, www.lva.cz