čtvrtek 27. srpna 2009

Vlčí hora

Je to zvláštní věc, že se nám snad ještě nikdy nepodařilo první terénní den něco geologického udělat... I když ono je to možná tím, že v Českém Švýcarsku je tak krásně, že se snažíme něco nového z něj vždycky vidět. ;) Pro tentokrát volba padla na jednu z rozhleden - na Vlčí hoře. Rozhledna stojí na kopci kousíček od Krásné Lípy. Auto jsme nechali v Zahradách, kde jsme se podívali na zdejší turistickou zajímavost - geologickou mapu Šluknovska. Nachází se na zahradě domu, kde v letech 1930 - 1949 žil Rudolf Kögler - amatérský astronom a geolog a také popularizátor přírodovědných poznatků, je po něm pojmenována naučná stezka, kterou jsme se už několikrát nechali vézt, ale ne v celé její délce.

Mapa je vytvořená z místních hornin na ploše asi 50 m2, která znázorňuje krajinu asi 29 km2 (mezi obcemi Brtníky - Panský - Staré Křečany - Zahrady - Krásný Buk - Kamenná Horka - Doubice). Nicméně, moc jsme se tu nezdržovali, abychom stačili otvírací dobu na rozhledně. :)

Naučná stezka nás po chvíli vedla do kopce, cestou jsme se zastavili u Veroničiny studánky. Jedná se vlastně o suťový pramen, který je napájen vodami cirkulujícími v čedičové suti. U pramene byla v roce 1886 Horským spolkem pro nejsevernější Čechy vybudována studánka s čedičovými sloupky.

Veroničina studánka (foto: Lenka)

Zanedlouho jsme už došli k rozhledně stojící na čedičovém vrchu ve výšce 580,6 m. n. m. Podložní hornina je zde nefelinický tefrit, který zde tvoří typickou sloupcovou odlučnost. Zvláštností je, že horniny obsahují hodně magnetitu, který může silně zblbnou střelku kompasu. :) Ale já jsem ten den nepracovala a kompas jsem s sebou neměla :)

Před rozhlednou je nenápadná dřevěná cedulka s Prosbou lesa: Já jsem dárcem tepla tvého krbu za chladných nocí a v zimě, dárcem příjemného chládku v žáru letního dne. Já jsem dal trámoví tvému obydlí a desku tvému stolu. Ze mne je lože, ve kterém spáváš a kleče tvého rádla. Já jsem dal tohor tvé sekyře a branku do tvého plotu, ze mne je dřevo tvé kolébky i tvé rakve. Já jsem tím, čím pro život je chléb a pro vázu květina. Vysliš tedy prosbu mou: opatruj mne a chraň pro věky budoucí.

Pak už byl čas vystoupit na rozhlednu, kterou má v péči Klub českých turistů v Krásné Lípě. Postavena byla v letech 1887 - 1889 a otevřena návštěvníkům byla 19. května 1889. Původní rozhledna byla nekrytá a dosahovala výšky 12 m. Po těžkých letech, kterými si stavba prošla, byla od roku 1996 v majetku KČT a byla rekonstruována, aby mohla být ke 110. výročí znovu zpřístupněna turistům.

Dnešní výška rozhledny je 19 m, na vyhlídkovou prosklenou plošinu je třeba vystoupat po 64 dřevěných schodech. Cestou je vystavena ředa zajímavých starých pohledů na okolí a popisů historie a také pohledy vyhlídkových staveb v České republice, které jsou řazeny abecedně (tak jsme zjistili, že turistických cílů před námi může být ještě mnoho a mnoho:)).

Schody na rozhlednu (foto: Jirka)

Nutno ještě podotknouti, že vstupenky na rozhlednu prodává sympatický starý pán, který velmi zasvěceně vypráví o okolí i rozhedně samotné:). Velmi se mi líbí takoví zapálení lidé, protože to jsou ti praví lidé na pravých místech. Zmiňuji se o něm ještě v souvislosti s upozorněním či prosbou, kterou nám dal, abychom neotvírali okna, protože se na zasklenou plošinku prý chtějí dostat mravenci. Cestou nahoru jsem si řikala, co na tom může být tak děsného... až jsem pochopila... jediný pohled mě ujistil, že by mě ani ve snu nenepadlo okna otevírat, protože místy skoro ani nebylo vidět na okolní krásy, jak kolem poletovali rojící se šestinožci. :)

Prosklená vyhlídková plošina (foto: Jirka)

... ale tento křižák si zřejmě nestěžoval, protože vypadal poměrně vypaseně (přece jenom někteří mravenci na rozhlednu pronikli). :)

Boubelatý osminožec (foto: Lenka)

Při pohledu na následující fotku mě napadá, jak to asi vypadalo v dobách, když byly rozhledny stavěny... jak vypadala okolní krajina. Dnes je mnoho výhledů už silně ovlivněno okolními stromy, takže je zřejmě třeba je krotit. Každopádně to musely být krásné doby takového průkopnického turismu. :)

Vlčí hora - 581 m.n.m. (foto: Jirka)

Z rozhledny jsem šli po žluté turistické značce směrem k obci Vlčí Hora, za nedlouho se k nám připojila ještě červená :). Název obce je samozřejmě odvozen od kopce, na jehož úpatí se stavěly první domy při kolonizaci pohraničních hlubokých hvozdů (kolem roku 1589). Rozvoj byl spojen s textilní výrobou. Ve Vlčí hoře žil lstivý loupežník Raschauer, kolovaly o něm pověsti, že vlastnil vestu která ho dělala neviditelným a on mohl unikat před trestem za své zločiny... Nicméně byl v roce 1740 v Lipové popraven...

Cestou jsme míjeli zajímvá nenápadná místečka, která byla zbudována lidskou rukou - jako malý rybníček nebo staré zdobené chalupy...

Malý rybníček v obci Vlčí Hora (foto: Jirka)

... stejně tak jsme viděli krásy přírody... :) ... Chudák saranče (hnědá či měnlivá, nedokážu přesně určit), divila jsem se velmi, jak ochotně pózuje před objektivem fotoaparátu... a ona neměla druhou zadní nožičku :( ... tak díky za pózování. :)

Koník (foto: Lenka)

Jeřabiny - barvy podzimu (foto: Lenka)

Cestou po louce se naskytne hezký pohled na empírový kostelík z roku 1870 zasvěcený panně Marii Karmelitské. U kostelíka se červená turistická značka opět napojuje na Köglerovu naučnou stezku, která má dnes délku přes 20km a vede nejkrásnějšími místy okolí Krásné Lípy. Jednou by bylo fajn projít si jí po celé její délce, protože doposud jsme viděli vždy jen malý kousek. :) ... Joo, kdyby toho času bylo víc. Před kostelíkem je pamětní deska, která připomíná padlé vojáky za 1. světové války.

Kostelík ve Vlčí Hoře (foto: Lenka)

Cestou k autu jsme se zastavili ještě na hřbitově... Nevím proč, ale procházení se mezi hroby na mně působá¨í takovým zvláštním pocitem... směs klidu a pokory... nevím, jak bych to měla pojmenovat.. Tenhle hřbitůvek byl tichý, klidný... Krásný starý hřbitov s mnoha zarostlými hroby... kdo asi byli ti lidé, za kterými dnes nikdo nechodí...?

Hřbitov ve Vlčí Hoře (foto: Lenka)

Cestou zpět do zahrad se s námi pomalu loučilo oranžovějící slunce a zanechávalo v nás tak takový teplý podzimní pocit... Hezký den to byl. :)

Další informace:
- www.luzicke-hory.cz
- www.hrady.cz
- KČT Krásná Lípa - rozhledna, Köglerova naučná stezka
- wikipedia - Köglerova naučná stezka
- www.rozhlas.cz - geologická mapa Šluknovska

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za komentář, thank you for your comment! :)