sobota 3. března 2012

Železniční most Žampach

Na sobotu jsme měli domluvené promítán fotek z dovolené v Toskánsku u příbuzných v Jílovém u Prahy. Vždycky to tak bývá - když má člověk strávit odpoledne v zatemněné místnosti, je nejkrásnější počasí. :) Ale to se nedá nic dělat. :) Cestou jsme se chtěli ještě zastavit na nějakém pěkném místě - volba padla na most Žampach, protože já jsem ho ještě neviděla a také protože je to časově nenáročné místo. :) První kratičká zastávka ale byla už v Novém Kníně - chtěla jsem tady vyfotit památný strom. Jde o dub letní (Quercus robur) rostoucí v zatáčce silnice z Mokrovrat do Nového Knína. Strom je vysoký 23 m a obvod jeho kmene dosahuje 394 cm. Pěkný doubek. :)

Dub v Novém Kníně (foto: Lenka)

Pak jsme jeli už rovnou k Žampachu. Auto jsme nechali u zdejší bývalé továrny a kousek odsud už údolí překlenuje železniční most. Zrovna přes něj jel vlak. :) Také tu prořezávali stromy a keře... a ještě cosi dělali s odvodněním nebo já nevím - prostě tu bylo dost živo. A zážitek s panem bagristou "ty vole, kdo to tam dal ty vole, to snad neni možný ty vole..." mi zůstane asi dlouho v paměti. :/

Žampašský železniční most (foto: Lenka)

Most byl postaven v letech 1898 - 1899 a dodnes patří k nejvyšším mostům ve střední Evropě. Most na sobě nese železniční trať z Prahy do Čerčan a překlenuje údolí vytvořené potokem Kocour. Most je 109,3 m dlouhý a v nejvyšším místě má 41,73 m (Nuselský most má jen o metr víc). :) Tvoří jej sedm mostních oblouků, které jsou široké 12 m, na stavbu viaduktu byl využit šedavý granodiorit, který byl těžen nedalekých lomech Borek a Kamenný Přívoz na břehu Sázavy. Na stavbě mostu se podíleli nejvíc dělníci z Itálie, kteří byli zvyklí na podobné práce v extrémních podmínkách Na fotkách je vidět, že most není rovný, ale jeho dráha by tvořila kruh o poloměru 180 m. Most byl slavnostně otevřen k 1. květnu 1900, takže  tu stojí již 112 let, jestli dobře počítám... Denně po něm jezdí vlaky, ale je pořád stejně krásný. Jsem ráda, že jsem ho konečně viděla. :)

Žampašský most (foto: Jirka)

Oblouky mostu klenoucího se přes Kocourské údolí (foto: Jirka)

Most už tu skutečně stojí nějaký ten pátek, protože se v obloucích začaly tvořit malé krápníčky. Vidět byly ve více obloucích, ale jen v tom krajním jsem se na ně mohla podívat více zblízka. :) Zvláštní, vápník na jejich stavbu se asi uvolňuje z malty, která spojuje jednotlivé kamenné bloky... jinak tomu nerozumím. :) Ale takovéto krápníčky se mohou nacházet docela často pod mosty, stačí jen zvednout hlavu a podívat se nahoru.  

Kapka  (foto: Lenka)

Jiřík mi hrozně chválil tuhle fotku... A víte, že vlastně ani nevím proč?! :) Ale když je tak skvělá, tak jsem jí sem samozřejmě musela dát, to dá rozum. :)

Prý netradiční fotka... (foto: Lenka)

A ještě jednou most (foto: Jirka)

No a kvůli této fotce jsem se málem rozmázla na bahýnku v jednom kopečku. :) Ale je tu pěkně vidět zakřivení kolejí. Jo a po kolejích se nesmí chodit, protože most prý není zajištěn. Ale nevím, asi bych tam stejně nešla, co kdyby jel vlak... :)))

Pohled na koleje (foto: Lenka)

Jirka si všiml prvního letošního žlutého krokusu. Myslela jsem, že kvetou teprve talovíny a sněženky a ono zatím už tohle. :) No a pod mostem jsme potkali ještě jednoho žlutého "fešáka"... někdy člověk potká zvláštní stroje. :)

Kvetoucí krokus (foto: Lenka)

Bagr (foto: Lenka)

A opravdu poslední pohled na most z pohledu mravence. :) Moc pěkná stavba, jsem ráda, že jsem se sem konečně podívala. :)

No jo, docela vysoký most :) (foto: Lenka)

Poslední obrázek ze Žampachu je ze staré továrny, u které jsme parkovali. Snažila jsem se o ní něco najít, ale nějak se nepodařilo. :) Pak už byl čas jet do Jílového, abychom nepřijeli pozdě...

Žampach (foto: Lenka)

Ale přestože jsme měli ještě asi pět minut k dobru, nedalo mi to a donutila jsem Jirku zajet ještě alespoň na jílovské náměstí. Prostě mi to krásné počasí nedalo a chtěla jsem se sem podívat. Zatím totiž bylo vždycky spíš pod mrakem, když jsme tu byli. :) Kostel sv. Václava pochází ze 14. století a je postaven v gotickém slohu... původně byl zasvěcen sv. Mikuláši. Mikuláš nebo Václav, stejně je to pěkná stavba. :)

Kostel v Jílovém u Prahy (foto: Lenka)

Promítání bylo super, jako vždycky se mi okamžitě zachtělo vyrazit někam daleko. :) Ale na to si budeme ještě muset počkat (snad se dočkáme). A těším se na další promítání - to by měl být Irán! :)


Další informace:

4 komentáře:

  1. Jedním slovem - Nádhera! Ani jsem netušila, že takový most poblíž existuje. Rozhodně se tam musím brzy vydat. Moc pěkné fotky. A děkuji za typ na další výlet :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Petra mě předběhla, chtěla jsem říct totéž, prostě NÁDHERA. Já ten most znám, tyhle obrázky jsou už dost známé, ale nikdy jsem nebyla u něj. Taky se asi nechám inspirovat, to opravdu stojí za to.
    Taky mě potěšila fotka toho stroje. Já totiž miluju veškerou těžkou techniku a jsem schopná vydržet dlouhé minuty, i hodiny dívat se na bagr, jeřáb, rypadlo, nebo něco podobného.
    Opět super fotky. Díky

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za komentáře. :) ... A za chválu, to potěšilo. :) Most určitě stojí za návštěvu, jenom bych si to příště naplánovala na víc času a třeba na procházku z Jílového, to si to člověk pak víc užije. :)

    L.

    OdpovědětVymazat
  4. Ten most je náádhernej, tam bych se chtěla podívat.

    OdpovědětVymazat

Díky za komentář, thank you for your comment! :)